Monday 3 August 2015

Isu Kontroversi Kicap ABC asli vs Kicap ABC tiruan

HARIAN METRO Artikel ini disiarkan pada : 2013/09/11

Kuala Lumpur: Sebuah kilang memproses kicap bukan sahaja memaparkan logo halal yang tidak diiktiraf, malah bertindak ‘biadab’ menggunakan botol arak yang dikitar semula bagi menghasilkan produk keluarannya.

Bagaimanapun, perkara itu terbongkar selepas Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) yang diketuai Kamaruddin Mohammad Yassin bersama sembilan pegawai melakukan serbuan ke premis berkenaan di Taman Taynton, Cheras, di sini, semalam.

Difahamkan, botol yang diimport dari Thailand itu dibasuh di belakang premis yang kotor, malah proses menuang kicap ke dalam botol dilakukan secara manual pekerja tanpa menitik-beratkan soal kebersihan.

Pengarah PPDNKK WPKL Abu Samah Shabudin berkata, serbuan kira-kira jam 1.15 tengah hari itu dibuat hasil risikan selama dua bulan selepas aduan diterima daripada pengguna.

- See more at: http://www2.hmetro.com.my/myMetro/articles/Kilangkicap__8216_botolarak__8217_/Article#sthash.uHrzAbrM.dpuf

Foto

PEGAWAI penguat kuasa PPDNKK WPKL memeriksa kicap diletakkan dalam botol arak yang dikesan di sebuah kilang di Cheras. Gambar kecil, kerja pemprosesan dalam persekitaran amat kotor.



BERITA HARIAN 2014/06/10

“Pihak kami berjaya merampas sebanyak 2,000 botol kicap, 20,000 botol kosong dan mesin pemprosesan yang dianggarkan bernilai RM150,000.

- See more at: http://www2.hmetro.com.my/myMetro/articles/Kilangkicap__8216_botolarak__8217_/Article#sthash.uHrzAbrM.dpuf


Kenyataan itu dikeluarkan di laman web JAKIM berikutan penyebaran beberapa keping gambar pemprosesan bihun istimewa yang kotor dan jijik di laman sosial, hari ini.

Mengenai kicap 'ABC Saus Manis' yang didakwa menggunakan botol arak, Hakimah memaklumkan produk berkenaan adalah tiruan dan tidak menggunakan logo halal JAKIM.

"Produk itu dikilangkan semula di kilang yang tidak berdaftar dengan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan diambil tindakan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan berdasarkan aduan orang awam," katanya.

Hakimah berkata, produk 'ABC Saus Manis' yang asli dikilangkan di Indonesia dan mempunyai pengesahan halal daripada badan pensijilan halal Majelis Ulama Indonesia (MUI) yang diiktiraf JAKIM. - BERNAMA

http://www2.bharian.com.my/articles/BihunIstimewa_capmasjidtiadasijilhalalJAKIM-PengarahHabHalal/Article/



BACA NI SEBELUM PERCAYA KES CICAK DALAM BOTOL KICAP ABC


BEZA ANTARA KICAP MANIS ABC GUNA BOTOL ARAK (TIRUAN) DENGAN YANG ORIGINAL




2 comments:

  1. maklumat terkini..kicap abc keluaran indonesia punyai logo halal..pengusahanya oleh orang cina indonesia..bukan muslim indonesia..fact

    ReplyDelete
  2. Baru2 ni KKM keluarkan larangan penjualan kicap jenama ABC,dikhutiri mengandungi Nitrogen yg kurang

    ReplyDelete